diatrofi-kalokairi

 

Το καλοκαίρι αποτελεί μία μοναδική εποχή που επηρεάζει τόσο τη λειτουργία του οργανισμού μας όσο και τις διατροφικές μας συνήθειες. Οι υψηλές θερμοκρασίες, οι διαθέσιμες διατροφικές επιλογές σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά της εποχής, η δυνατότητα για ποικίλες καλοκαιρινές δραστηριότητες, καθώς και η ανεβασμένη διάθεση, καθιστούν την καλοκαιρινή περίοδο κατάλληλη για να υιοθετήσουμε υγιεινές διατροφικές συνήθειες, ακόμη και να χάσουμε τα όποια περιττά κιλά του χειμώνα.

Η ομάδα του Πρότυπου Διαιτολογικού Κέντρου Food for Health είναι δίπλα σας όλες τις εποχές του χρόνου, με εξατομικευμένα προγράμματα διατροφής, που θα σας βοηθήσουν να βελτιώσετε τη διατροφή και την υγεία σας!

 

Γιατί το καλοκαίρι είναι η κατάλληλη εποχή για να βελτιώσω τη διατροφή μου;

Το καλοκαίρι νιώθουμε περισσότερο την ανάγκη για ένα υγιές σώμα και, πράγματι, οι καλοκαιρινοί μήνες αποτελούν ιδανική περίοδο για τη βελτίωση της διατροφής μας και την αποτελεσματική διαχείριση του βάρους μας.

Ποιοι είναι οι λόγοι για αυτό;

  • Περισσότερες επιλογές για σωματική δραστηριότητα.
    Το καλοκαίρι, μεγαλώνοντας και η ημέρα, αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για να υιοθετήσουμε κάποιο τακτικό πρόγραμμα άσκησης.
  • Μειωμένη όρεξη για φαγητό.
    Οι υψηλές θερμοκρασίες της εποχής, μας αποτρέπουν από την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας φαγητού καθώς και θερμιδικά πλούσιων τροφών. Επιλέγουμε πιο ελαφριά και λιγότερο λιπαρά γεύματα, ώστε να αποφύγουμε τη δυσφορία.
  • Αυξημένη κατανάλωση νερού
    Η έντονη εφίδρωση λόγω της υψηλής θερμοκρασίας της εποχής, αυξάνει την ανάγκη μας για διαρκή ενυδάτωση. Είναι γνωστό πως η κατανάλωση νερού αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο στη διατήρηση της υγείας του οργανισμού μας. Είναι σημαντικό να διατηρούμε τον οργανισμό μας ενυδατωμένο κάθε μέρα, πίνοντας άφθονο νερό.
  • Καλύτερη ψυχολογία
    Το καλοκαίρι είναι συνυφασμένο στο μυαλό μας με τις καλοκαιρινές διακοπές. Ακόμα και οι μικρές διήμερες εξορμήσεις σε κοντινές παραλίες, ανανεώνουν τη διάθεσή μας και μας γεμίζουν ενέργεια. Αυτό έχει άμεση επίδραση στην ψυχολογία μας καθώς μας δημιουργεί την επιθυμία να φροντίσουμε περισσότερο τον εαυτό μας.

Όποιος κι αν είναι ο προσωπικός σας στόχος ως προς την υιοθέτηση μίας υγιεινής διατροφής και τη διαχείριση του βάρους σας, η Κλινική ΔιαιτολόγοςΔιατροφολόγος Dr. Ρενάτα Μίχα διαθέτει την εμπειρία και την εξειδίκευση για να σας καθοδηγήσει κατάλληλα ώστε να τον πετύχετε.

 

Πώς μπορώ να προσέξω τη διατροφή μου το καλοκαίρι;

Το καλοκαίρι είναι μια εξαιρετική περίοδος για να προσέξουμε την διατροφή μας και να επικεντρωθούμε σε υγιεινές διατροφικές συνήθειες, οι οποίες θα διασφαλίσουν ένα ολοκληρωμένο και ισορροπημένο διατροφικό πλάνο. Πιο συγκεκριμένα:

Υιοθετήστε ένα υγιεινό διατροφικό πρότυπο.

  • Τα λαχανικά και τα φρούτα θα πρέπει να είναι βασικά συστατικά της διατροφής σας την καλοκαιρινή περίοδο, καθώς είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Είναι σημαντικό να δώσετε έμφαση στην ποικιλία και να προτιμήσετε τα εποχιακά φρούτα και λαχανικά, που είναι τόσο θρεπτικά όσο και οικονομικά. Μερικές επιλογές καλοκαιρινών φρούτων είναι τα κεράσια, τα βερίκοκα, τα ροδάκινα, τα σύκα, το πεπόνι, το καρπούζι, τα σταφύλια, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν το καλύτερο επιδόρπιο ενός πλήρους γεύματος.
  • Επιλέξτε δημητριακά ολικής άλεσης τα οποία είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.
  • Εντάξτε στα γεύματα σας (π.χ. σαλάτες, γιαούρτι) τους ξηρούς καρπούς και τους σπόρους, ως μια εξαιρετική καλών λιπαρών.

Οργανώστε έξυπνα τα γεύματά σας ώστε να είναι θρεπτικά και χορταστικά.

  • Καταναλώστε τρόφιμα που είναι πλούσια σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας όπως το άπαχο κρέας (π.χ. πουλερικά), τα λιπαρά ψάρια και τα αυγά.  Επίσης, μην ξεχνάτε τις φυτικές πηγές πρωτεϊνών όπως τα όσπρια και τους ξηρούς καρπούς, ειδικότερα εάν ακολουθείτε μια χορτοφαγική ή vegan διατροφή.
  • Συνδυάστε τα γεύματά σας με γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το τυρί, το γιαούρτι και το γάλα, τα οποία αποτελούν εξαιρετική πηγή ασβεστίου.
  • Προτιμήστε να καταναλώνετε «έξυπνα» και θρεπτικά σνακ τις ώρες που είστε εκτός σπιτιού (π.χ. παραλία). Τα φρέσκα καλοκαιρινά φρούτα (π.χ. βερίκοκο, ροδάκινο, κεράσια) μπορούν να αποτελέσουν ιδανική και εύκολη επιλογή, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και βοηθούν στην αναπλήρωση του νερού και των ηλεκτρολυτών που είναι απαραίτητοι κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Επίσης, επιλέξτε να τα συνδυάσετε με ξηρούς καρπούς ή γιαούρτι για να είναι πιο πλήρες και θρεπτικό το σνακ.

Απολαύστε τον χρόνο που περνάτε στην κουζίνα σας.  

  • Δοκιμάστε καινούριες συνταγές. Δημιουργήστε ένα ευχάριστο περιβάλλον και απολαύστε τον χρόνο που περνάτε στην κουζίνα μαγειρεύοντας με τους φίλους ή και τα παιδιά σας, δοκιμάζοντας διαφορετικές και νόστιμες συνταγές.
  • Η κατανάλωση γευμάτων εκτός σπιτιού είναι συνήθως πιο συχνή κατά την περίοδο του καλοκαιριού. Προσπαθήστε να καταναλώσετε όσο περισσότερα σπιτικά γεύματα μπορείτε σε εβδομαδιαία βάση, καθώς τα γεύματα εκτός σπιτιού είναι συνήθως πλούσια σε «κενές» θερμίδες (δηλαδή με χαμηλή διατροφική αξία) όπως πλούσια σε επεξεργασμένους υδατάνθρακες, πρόσθετα σάκχαρα, «κακά» λιπαρά, ενώ συνήθως έχουν και πολύ αλάτι.
  • Προσπαθήστε σε κάθε περίπτωση, εντός ή εκτός σπιτιού, να απολαμβάνετε το φαγητό σας παρέα με τους αγαπημένους σας, χωρίς περιορισμούς και ενοχές.

Προσπαθήστε να περιορίσετε την κατανάλωση τροφίμων ή αναψυκτικών που περιέχουν πρόσθετα σάκχαρα.

  • Περιορίστε όσο μπορείτε την πρόσληψη σακχαρούχων αναψυκτικών και ποτών, καθώς και έτοιμων χυμών. Ένα κουτάκι αναψυκτικό έχει κατά μέσο όρο 9 κ. γλυκού ζάχαρη! Το νερό και η λήψη των σακχάρων μας από φυσικές πηγές, όπως τα φρούτα, δεν είναι μόνο μια γλυκιά και νόστιμη επιλογή αλλά και μια υγιεινή επιλογή.
  • Προσπαθήστε να μειώσετε την κατανάλωση γλυκών και γλυκισμάτων (π.χ. κέικ, μπισκότα) και προτιμήστε την κατανάλωση φρέσκων και εποχιακών φρούτων, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν και βάση για υγιεινές και θρεπτικές συνταγές.

Ιδανική επιλογή αποτελεί η υιοθέτηση της μεσογειακής διατροφής που περιλαμβάνει τον κατάλληλο συνδυασμό ομάδων τροφίμων και θρεπτικών συστατικών και έχει αποδειχθεί ωφέλιμη για την υγεία.

Εξίσου σημαντικό με το είδος των τροφών που καταναλώνουμε είναι και ο σχεδιασμός των γευμάτων μέσα στην ημέρα. Συμβουλευθείτε την Κλινική ΔιαιτολόγοΔιατροφολόγο Δρ. Ρενάτα Μίχα για το σχεδιασμό του κατάλληλου διατροφικού πλάνου, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις προσωπικές σας ανάγκες και επιθυμίες.

 

Οι διατροφικές «προκλήσεις» του καλοκαιριού

Το παγωτό, ενώ προτιμάται έναντι των παραδοσιακών γλυκισμάτων, είναι καλό να καταναλώνεται σε μικρές ποσότητες. Το σορμπέ αποτελεί μία καλύτερη επιλογή καθώς περιέχει λιγότερα λιπαρά σε σχέση με το παραδοσιακό παγωτό, ωστόσο προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην περιεκτικότητά του σε ζάχαρη.

Σχετικά με το αλκοόλ, συνίσταται η μειωμένη κατανάλωσή του και πάντα σε συνδυασμό με άφθονο νερό, ώστε να αποφευχθεί η αφυδάτωση του οργανισμού.

 

Καλοκαίρι & Ενυδάτωση

Τους καλοκαιρινούς μήνες η ανάγκη του οργανισμού μας για συνεχή ενυδάτωση είναι αυξημένη. Ο ρόλος του νερού στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος, κυρίως μέσω της εφίδρωσης, είναι καίριος την περίοδο του καλοκαιριού. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε την αξία του νερού και σε άλλες ζωτικές λειτουργίες του οργανισμού, όπως στη μεταφορά θρεπτικών συστατικών και οξυγόνου στα κύτταρα, στην απομάκρυνση άχρηστων ουσιών και στην πέψη των τροφών.

Εκτός από το νερό, στα υγρά συγκαταλέγεται το τσάι, ο καφές, ο χυμός, κλπ., ενώ υγρά προσλαμβάνονται κι από διάφορες στερεές τροφές που περιέχουν μεγάλες ποσότητες νερού, όπως τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά (καρπούζι, αγγούρι κ.α.).

Επομένως, το καλοκαίρι, που η αυξημένη θερμοκρασία και η έκθεση στον ήλιο αποτελούν καθημερινότητα, οφείλουμε να διατηρούμε συνεχώς ενυδατωμένο τον οργανισμό μας.

Τι μπορείτε να κάνετε:

  • Πίνετε νερό συχνά ακόμη κι εάν δεν νιώθετε δίψα. Η ποσότητα νερού που χρειαζόμαστε καθημερινά ποικίλλει ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, την εγκυμοσύνη και τον θηλασμό.
  • Καταναλώνετε τροφές που έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό και είναι ταυτόχρονα πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, όπως φρούτα και λαχανικά.
  • Έχετε πάντα στο ψυγείο μπουκάλια με νερό, τα οποία, βάση των προτιμήσεών σας, μπορεί να είναι αρωματισμένα με φέτες λεμονιού, λάιμ, αγγουριού ή φρούτων που σας αρέσουν.
  • Συνοδεύετε με νερό την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών ή καφεΐνούχων ροφημάτων (π.χ. καφές), καθώς προκαλούν έντονη αφυδάτωση.
  • Ενυδατωθείτε πριν και μετά την άσκηση, ώστε να μειώσετε τον κίνδυνο αφυδάτωσης. Λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, καλό είναι να επιλέγετε με προσοχή τις ώρες και το είδος της άσκησης. Αποφύγετε την έντονη ηλιοέκθεση, παραμείνετε ενυδατωμένοι και φυσικά μην ξεχνάτε το αντηλιακό σας!

H Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Dr. Ρενάτα Μίχα και η ομάδα του Food for Health σας εύχονται ένα καλό και ξέγνοιαστο καλοκαίρι!

Share