Απενοχοποιήστε τα λιπαρά

Σε αντίθεση με αυτά που συμβούλευαν παλιότερα οι διαιτολόγοι και οι γιατροί προτείνοντας διατροφή χαμηλή σε λιπαρά, σήμερα γνωρίζουμε ότι τα υγιεινά λιπαρά είναι απαραίτητα και άκρως ωφέλιμα για την υγεία. Στα λεγόμενα ‘light’ τρόφιμα, τα λιπαρά που έχουν μειωθεί συνήθως αντικαθίστανται με επεξεργασμένους υδατάνθρακες, ζάχαρη ή άμυλο. Αυτό οδηγεί στην γρήγορη απορρόφηση τους από τον οργανισμό μας με αποτέλεσμα να επηρεάζονται τα επίπεδα γλυκόζης και ινσουλίνης και εν δυνάμει να οδηγούμαστε σε αύξηση του σωματικού βάρους. Εξ άλλου μελέτες έχουν δείξει ότι η ολική πρόσληψη λιπαρών δεν συνδέεται με επιπτώσεις στην υγεία, συμπεριλαμβάνοντας τον διαβήτη, τον καρκίνο, τις καρδιακές παθήσεις αλλά και την πρόσληψη βάρους.

Αντί για μια διατροφή χαμηλή σε ολικά λιπαρά είναι πιο σημαντικό να εστιάσετε στην κατανάλωση ωφέλιμων ‘καλών’ λιπαρών (μονοακόρεστων και πολυακόρεστων) και στην αποφυγή των βλαβερών ‘κακών’ λιπαρών (τρανς). Πηγές ‘καλών’ λιπαρών (μονοακόρεστων και πολυακόρεστων) είναι τα φυτικά έλαια όπως το ελαιόλαδο, το ηλιέλαιο, το σογιέλαιο, το σπορέλαιο και το καλαμποκέλαιο, οι ξηροί καρποί, οι σπόροι και τα λιπαρά ψάρια. Πηγές ‘κακών’ λιπαρών (τρανς), τα οποία αυξάνουν τον κίνδυνο για διάφορες παθήσεις, είναι κυρίως επεξεργασμένα τρόφιμα που περιέχουν μερικώς υδρογονωμένα λίπη. Τέλος, τα κορεσμένα λιπαρά -σε αντίθεση με παλαιότερες διατροφικές συστάσεις- είναι σχετικά ‘ουδέτερα’ για την υγεία μας, μιας μεγαλύτερη σημασία έχει το τρόφιμο από το οποίο προέρχονται (π.χ. κόκκινο κρέας ή βούτυρο σε σχέση με αβοκάντο ή ξηρούς καρπούς) παρά η περιεκτικότητά τους αυτή καθαυτή.