Αποφύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα

Γενικά μπορούμε να πούμε ότι όσο πιο κοντά είναι ένα τρόφιμο στη φυσική του μορφή, τόσο πιο υγιεινό είναι, ενώ όσο πιο επεξεργασμένο, τόσο πιο εν δυνάμει επιβλαβές. Τι νοείται όμως ως επεξεργασμένο τρόφιμο; Τα περισσότερα τρόφιμα υπόκεινται αναγκαστικά σε κάποιου είδους επεξεργασία προκειμένου να καταναλωθούν. Εξ άλλου από τη στιγμή που βάζετε ένα τρόφιμο στη φωτιά, ήδη κατά κάποιο τρόπο το ‘επεξεργάζεστε’. Το γάλα για παράδειγμα υφίσταται παστερίωση προκειμένου να καταναλωθεί με ασφάλεια. Δεν είναι ανθυγιεινά όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα. Κάποια έχουν υψηλή διατροφική αξία, όπως το γιαούρτι, τα κατεψυγμένα λαχανικά, ή το ψωμί και τα ζυμαρικά ολικής άλεσης.

Υπάρχουν όμως και τα υπέρ-επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως οι σούπες σε σκόνη, σνακ όπως τα πατατάκια, τα δημητριακά με ζάχαρη, τα επεξεργασμένα κρέατα, τα έτοιμα γεύματα, τα αναψυκτικά ή τα μπισκότα. Τα υπέρ-επεξεργασμένα τρόφιμα συνήθως είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να προκαλούν την τάση για υπερκατανάλωσή τους, περιέχουν υψηλά ποσοστά αλατιού, ζάχαρης και ‘κακών’ λιπαρών, υψηλά ποσοστά επεξεργασμένων υδατανθράκων και χαμηλά ποσοστά θρεπτικών συστατικών και φυτικών ινών ενώ συνήθως είναι τρόφιμα και με μεγαλύτερη θερμιδική αξία. Περιέχουν πολλά συντηρητικά, χρωστικές και βελτιωτικά γεύσης τα οποία είναι βλαβερά για την υγεία, με κάποια από αυτά να σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο για καρκίνο, καρδιακές παθήσεις, και παχυσαρκία.